Sider

mandag 14. juni 2010

Sommerens bokliste

Dette er sikkert bare første del, men om sommeren er jeg veldig glad i å sitte ute på varme kvelder og lese. Helst bør det være forholdsvis lettfordøyelig, så sommerlisten 2010 er som følger:

page

Først av alt så gleder jeg meg til Knausgårds neste bøker. Bok 4 og 5 er i handelen, og de står på bursdagsønskelista. Jeg er stor fan av Knausgårds måte å skrive på, jeg synes at han språklig sett er vidunderlig og fascinerende.

Så er det sommerlektyre delux videre på listen. Serien Twilight er jeg nysgjerrig på, og ønsker å lese bøkene før jeg begir meg på filmene. Ser for meg noen late dager på stranden med Stephenie Meyers vampyrserie lett tilgjengelig. Og skulle den norske sommeren by på regn, tror jeg det kan være fint å lese dem inne også ;-)

De neste bøkene ser jeg for meg på seinsommeren, når det kanskje er litegrann kjøligere så man må ha teppe over solbrente legger mens man nipper til sin tekopp, eller kanskje et glass med hvitvin, og koser seg med kvalitetslitteratur.
Under kvalitetslitteratur finner vi selvfølgelig John Irving. Jeg er stor fan av ham også, jeg liker det aller meste han har skrevet. Enke for et år var en bok jeg satte, og setter, høyt på lista over de beste bøkene jeg har lest. Den fanget meg – trollbandt meg. Har lest den 4-5 ganger, og blir like engasjert hver gang. Ellers kan jeg jo nevne Garps Bok og Siderhusreglene og En bønn for Owen Meany…blant mange gode John Irving bøker. Denne sommeren heter boken Siste natt i Twisted River, og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.

SÅ, når kveldene begynner å bli mørkere, skal jeg lese Johan Theorins 3 bok i serien fra Øland. Blodleie gleder jeg meg veldig til. Den forrige, Nattefokk, var en perfekt bok i mine øyne. Jeg liker når ting kan leses mellom linjene, og når man faktisk kan finne ut ting ved bare å følge nøye med fra starten…. :-)

Dette er den foreløpige boklisten for sommeren. Ambisjonene er høye, tydeligvis.. ;-) tydeligvis forventer jeg mye lesetid i sommer! Helt greit, det finnes verre måter å tilbringe sommeren på.

God bok!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :