Sider

torsdag 10. februar 2011

Oppskriftsanbefaling

Kvalmen gir seg, og jeg fantaserer om mat. En av fantasiene er noe jeg oppdaget for ikke så lenge siden: Mat på spyd/pinne, altså kebab.

En fredag jeg var skikkelig matlei, saumfarte jeg nettet etter noe snadder. Både vi og ungene liker mat med smak, og så skulle det være både sunt og lettvint. Enkle kriterier, ikke sant Smilefjes som blunker

Matprat har mye deilig, og så fant jeg en skikkelig god oppskrift som hadde alt!

Kebab i pitabrød

Bilde lånt fra www.matprat.no

Oppskrift:

  • 500 g kjøttdeig eller karbonadedeig
  • 1 ts salt
  • 4 ts paprikapulver
  • 1 ts malt kanel
  • 2 ts garam masala
  • 4 ss smør eller olje
  • 8 stk pitabrød
  • 8 stk salatblad
  • 1 stk løk
  • 8 ss tzatziki eller yoghurt

Slik gjør du

1. Rør sammen kjøttdeig/karbonadedeig, salt og krydder.

2. Form deigen til 4 pølser. Stikk gjerne en grillpinne av tre på langs inn i hver pølse.

3. Brun dem i varm panne, og etterstek 3-4 minutter på svakere varme.

4. I mellomtiden varmer du pitabrødene og skjærer løk i skiver. Legg kebaben i pitabrødet sammen med salat, løkringer og tzatziki.

Så til MIN vri.. Smilefjes som blunker 

For det første la jeg til chili i kjøttblandingen – litt spunk må man ha.

Så laget jeg en tallerken til alle hvor jeg hadde salat, perletomater, rødløk, sukkererter, agurkstenger og mais.
Pitabrød ble varmet i brødrister og skåret i trekanter og lagt ved.

Så fikk alle 2-3 spyd hver.

Ved siden av hadde vi både Tzatziki, OG Raita. Ingen  hemmelighet at Raita er vår favoritt.

Siden det var en fredag og sen middag ble det rødvin til de voksne.. aaahh.. så deilig det er å være voksen også Smilefjes

--

Tusen takk for alle hyggelige god bedring-meldinger jeg har fått. Formen har virkelig ikke vært noe særlig de siste månedene, men jeg står på at dette kommer til å ta seg opp!

Setter veldig, veldig pris på alle hyggelige tilbakemeldinger. Rødt hjerte

 

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅ, dette så skikklig godt ut. Blir en perfekt helgekos-middag til en helg barna er hjemme. God helg!

    SvarSlett
  2. namnam.. det såg kjempe godt ut.. enig med at det hører til med litt chili.. i stort sett alt av mat igrunn.. hehe.. namnam

    Må teste dette ut i helgen tror jeg ! :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :