Sider

fredag 27. august 2010

Høstens godsaker – og andre godsaker

Høsten betyr epler og andre godsaker fra naturen. Vi mangler både egen åker, epletrær og bærbusker, men så får man heller støtte bøndene og ta en tur til steder der slikt finnes.

I høst har jeg lyst til å fråtse i deilige grønnsaker av alle slag. Vi begynte sakte, men sikkert, å legge om stilen (les: kosten) i januar. Mer rene produkter, bort med aspartam og diverse andre søtningsverstinger, mindre sukker og å sjekke alt vi putter i oss for transfett osv. Nå er tida inne for å øke grønnsak- frukt- og bærkonsumet i heimen. Helt rette tida å gjøre det på nå på høsten hvor alt slikt viser seg fra sin aller beste side.

Vi spiser sjeldent saltsnacks, men når vi gjør det så passer vi på at det er stekt i eks solsikkeolje. Gradvis har vi kuttet ned på alt som før var fettet, sukret med null helsegevinst, som vi kalte kos, og heller fokusert på kosen i samvær, se en film, spille kort, spille spill, være på tur. Så kan vi heller bake noen gode, grove rundstykker, spise frisk frukt, grønnsaker osv. Både vi og ungene er glade i det!

Matmessig er det slutt på “fine” produkter (eks pølsebrød/hamburgerbrød) i 49 av 50 tilfeller, og vi baker vårt eget brød og andre godsaker. Mye fiber i kosten har vi alltid vært flinke til, men nå har vi tatt det et steg videre.

Men det viktigste er kanskje å lese på pakkene hva produktet egentlig inneholder. For det hjelper ikke at det er fullt av fiber hvis det er dørgende fullt av sukker.
Vi jobber også med mindre porsjoner og flere måltider. For meg er det ekstremt vanskelig, for jeg er av typen som helst ikke vil spise mer enn max 3 ganger i døgnet, jeg synes rett og slett det er ubehagelig.
Legen har sagt til meg mange ganger at jeg nok legger på meg fordi jeg spiser for lite, forbrenningen min blir for dårlig, men så kan jeg spise et stort måltid og det blir for mye på en gang.

For jeg liker best mat som er sunn, og har ingen problemer med å avstå fra sjokolade/godis. Det er en klar utfordring å holde vekta når man ikke kan trene. Jeg er glad i mat, ordentlig mat. Elsker fisk og skalldyr og er ikke redd for å prøve nye ting. Å skulle kutte ned på mat /eventuellt skulle spise oftere, er en skikkelig utfording for meg, men jeg vil ta tak før det oppstår problemer.

Når ME’n forsvinner må jeg være klar til å ta fatt på det hye livet som frisk.
Vekt er egentlig ikke greia her, det er å være sunn som er målet for meg og oss. Gradvis legger vi om stilen, og får et sunnere liv.

Og for en tid å starte på, med friske grønnsaker, bær og frukter.

Helsa skal man passe på.

Min utfordring er brus. Jeg er glad i brus. Men heldigvis så har jeg jobbet lenge med å snu trenden, og jeg drikker nå mer vann eller Farris. Brus i ukedagene er sjeldnere og sjeldnere – men også totalt unødvendig. Og så må man definere helg. Noen begynner helga på fredag formiddag og slutter mandag morgen. Og så er det lillelørdag på onsdag, og.. ja, helgene blir lange. Vi har helg på lørdag, men altfor ofte også på fredag.

Det er heldigvis rom for forbedring, og det minner meg om at jeg må spise lunsj… 2 hjemmebakte skiver med kyllingpålegg, tomat, agurk og salat. :-) Og vann!! Ok da, og kanskje en kopp te med en, brun sukkerbit.. ouch.. :-)

God fredag!

2 kommentarer:

  1. Synes dere er flinke jeg :) Vi skal også kutte sukker forbruket her i gården fra og med mandag :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :