Sider

fredag 20. juni 2014

Veldig sommmer

Hos oss er det i dag siste dagen før skolens sommerferie. Nesten 9 uker uten skole gjør noe med rutinene, og gjør noe med hodet også.
Når nå ungene er så store, yngste straks 13 år, så slipper en person som meg, som er hemmet på energifronten, å bli stresset for at rutinene som oppstår pga skolen, blir borte. Ungen har sitt eget liv, farter med venner, er i tillegg blitt bokorm og benytter mange øyeblikk i en krok – med en bok Smilefjes Har meldt seg på bibliotekets sommerleseklubb, eller hva det heter, og registrerer bøker an mass. Sånt liker jeg veldig.



Det er altså fint med ferie. For meg er hverdagene utvilsomt best, mht sykdommen og min egen tilstand, men jeg må lære meg å håndtere dette feriegreiene. Det beste for meg er å gå inn i det med lys i sinnet. Det høres rart ut, men går jeg inn i det med mange bekymringer og fortvilelse, så legger det sten til byrden for min del. Og i ferietid, hvor ting er spontant og uregelmessig, så trenger jeg ikke ekstra sten til byrden.

Nå høres det grusomt ut at det er en byrde at resten av familien har ferie, men det er sånne følelser som kan oppstå. Heldigvis har vi laget oss noen rutiner. Når vi feks er på hytta, går jeg alltid på ettermiddagen og legger meg med en bok. Noen ganger sovner jeg (som oftest, rett skal være rett), mens andre ganger er det bare den time-outen jeg trenger.

I år skal vi ikke på noen stor ferie. Vi skal besøke venner og Dyreparken midt i juli, vi har lovt nesten-ungdommen tur til Tusenfryd MED venninne, og så skal vi fiske. Det er det som er bestemt foreløpig. Det skal vi greie.
Her hjemme blir det nok hyggelige stunder også. Grilling, strandliv, verandakos og utflukter i nærområdet. Ja, og så blir jo en av famliens medlemmer 40. Hvem kan det være, tro?

Tar feiringen i etapper, det passer meg best, og det gjør også at jeg får snakket med alle gjestene og brukt tid på dem. Det er viktig. Innledes 5.juli med en middag med noen få jenter, så er det familie noen dager etterpå, og så er det et par jentelunsjer med boblevann Smilefjes Såpass må det være på en førtiårsfeiringslunsj. Det var sånn jeg ville ha det, så får andre synes hva de vil. Jeg skal nyte hvert sekund! Bestiller alt av mat fra folk som kan det, så da blir det å surfe igjennom Martiniglass

Stod opp til 11 grader i morges, ikke mye sommer, men det er sommer allikevel. Sol
Jeg er full av glede, og ser frem til annerledesdagene. Jeg takler det kanskje ikke all verdens godt, men skal greie meg for det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :