Sider

mandag 26. januar 2009

Kurs i englemasker/kjærlighetsknuter!

Her kommer et lite kurs i englemasker og hvordan du hekler et trekantsjal med dem. Det er veldig enkelt, men jeg har tatt masse bilder, så vi skal unngå misforståelser. Jeg beklager dårlig kvalitet på bildene, og at jeg valgte den tandre, grønne fargen var veldig dumt! Men, men...
Sjalet starter nede i spissen, og fortsetter så lenge du orker å holde på! :-)

Lykke til!!

1. Lag en løkke som du vanligvis gjør når du hekler. Hekle så EN luftmaske, sjalets første og siste luftmaske. Når luftmasken er heklet, drar du løkka så lang du ønsker den. Alle løkker i resten av sjalet bør være omtrent like store. (litt strev i begynnelsen, men det går av seg selv etterhvert!)



2. Dra så tråden igjennom løkka du har laget. Du har da en maske på heklenåla, og har laget et nytt hull å dra tråd igjennom.



3. ...dra så tråden igjennom dette nye hullet. Du har nå TO masker på heklenåla!




4. Trekk nå tråden igjennom begge maskene på heklenåla, for å avslutte første løkke, og starte løkke nr. 2. (Den nye løkka bør være omtrent like stor som den forrige!)



5. Lag nå løkker på samme måten som den første - tilsammen FIRE (4) på rad. (Det er kun 4 løkker etterhverandre i starten på sjalet - aldri etterpå - og kun en gang!)





6. De 4 løkkene skal nå samles til en ring. Stikk heklenålen ned i den ene luftmasken du laget helt i begynnelsen, og trekk maskene sammen på samme måte som når du lukker hver enkelt løkke (og starter på en ny). Altså, lukk ringen som en løkke....




7. ... og lag en ny løkke!




8. Nå har du en ring, og en løkke som stikker ut på siden - en SNULØKKE. Det er på tide å SNU arbeidet! (Sjekk bilde 7 (før du snur) og bilde 8 (etter snuing) )



9. Fest så SNULØKKA (den løse løkka) i den første knuten. Løkka festes på samme måte som du lukker løkkene, og starter på en ny...




10. ...og hekle 3 løkker. (akkurat som bildet under)



11. ...og fest de 3 løkkene (det skal ALLTID være 3 løkker på endene, aldri ellers) i den neste knuten, før du igjen hekler 3 løkker etter hverandre...

12. ...og fest de 3 løkkene i knuten, og hekle en "snuløkke".



13. Jepp, det er på tide å snu arbeidet igjen! Ser du at nå har spissen på trekantsjalet? (bildet under!)
Vel, det fortsetter i punkt 14...




14. Du har nå festet "snuløkka" og hekler så 3 "endeløkker".




15. Endeløkkene festes i 1. knute.. og så kommer overraskelsen..




16. ...for nå skal du bare hekle TO (2) løkker. Det er nemlig bare endeløkkene som er 3 på rad. Mellom endeløkkene hekles kun to og to masker.


17. Og nå ser du at de TO løkkene festes i knute nr. 2 på arbeidet ditt. Du har samtidig, fordi det er så tidlig i arbeidet med sjalet, kommet til enden igjen. Det betyr 3 endeløkker som festes på første knute...

18. ...og du hekler... ja, en SNULØKKE!...



19. ...og snur arbeidet!!


20. På'n igjen med 3 endeløkker


21. Fest endeløkkene i første knute, og husk regelen om at mellom endene hekles kun 2 løkker om gangen, som festes i annenhver knute. (Se bildene)


23. Altså, mellom eneløkkene, så hekles kun to løkker om gangen, som festes i annenhver knute.



24. Du er nå på enden og vet hva du skal gjøre. (Hekle 3 endeløkker som festes i siste knuten på omgangen.)



25. Når du har festet ENDELØKKENE, så må du hekle en SNULØKKE!


26. Når SNULØKKA er heklet, så er det på tide å SNU arbeidet.


Gjenta prosessene så lenge du orker, eller til du synes sjalet er stort nok. Siste omgang, så hekle EN LANG løkke, istedenfor TO vanlige MELLOM ENDELØKKENE. Det gjør at du får en mye ryddigere og penere kant øverst.
Håper du fikk noe ut av englemaskeskolen, og at sjalet ditt er godt i gang. :-)
Jeg synes Faerytale fra Du store alpakka gir veldig gode sjal, men bruk det garnet du liker. I begynnelsen, når du ikke er så øvet, kan det være lurt å bruke et garn som er enkelt å rekke opp.

30 kommentarer:

  1. du er flink!!!
    Gleder meg til snupps er i seng i kveld;) Da skal jeg fram med heklekrok og garn (om jeg finner det da). Veldig greit forklart!!!
    kari lise

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å høre hvordan det har gått! :) Lykke til!

    SvarSlett
  3. PS: Dette kan til og med du klare, Lene!!! Heheh..

    SvarSlett
  4. Takk for besøk på bloggen min. Det var lurt med et lite bloggkurs. Skal anbefale siden til andre som vil lære engelmasker.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. He, he, jeg er slettes ikke sikker på at jeg klarer det der (selv om det er bra forklart). Holder meg til strikkepinnene! (Det holder da at du kan hekle sjal :-))

    SvarSlett
  6. Oj, tenk at du har lagt inn alt dette.

    Hadde faktisk tenkt å spørre deg etter et lite kurs, men fordi jeg nesten glemte å spille (ordspill) på grunn av all skravling, glemte jeg det. Og så leser jeg her på bloggen din og finner alt nydelig og enkelt forklart. Har sett slike sjal og trodde det var veldig vanskelig, men med slik flott guiding tror jeg nok det skal gå greit.

    Tillater meg å legge inn lenke til denne siden på Trådsnella hvis det er greit for deg ??
    Stargirl

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Flott bildeserie og forklaring du har her! Har fått tips om den via Trådsnella, og har nå lagt ut en link i bloggen min. Så har jeg den lett tilgjengelig når jeg skal øve meg :)

    SvarSlett
  9. Hei!Tusen takk for flott forklaring. Svigermor og jeg brukte en halv formiddag på å skulle lære dette, men fikk det ikke til før vi fant siden din. Genialt med slik steg-for-steg forklaring :)

    SvarSlett
  10. Bare hyggelig. Godt at noen får nytte av den! :-)

    SvarSlett
  11. Hei.
    Tusen takk for superfin demonstrasjon av englemaskesjal!!!!!

    Har prøvd flere oppskrifter, men måtte rekke opp alt, for det bla bare kaos, men nå, etter din veiledning, skjønner jeg opp-og-ned på arbeidet mitt.
    Og jammen går det fort unna.....
    Håper å bli ferdig så jeg kan pakke det inn og legge det under juletreet......

    Håper du har en koselig førjulstid.
    Klem
    HegeT

    SvarSlett
  12. Tusen takk for kurset.. jeg forsto ikke så mye av oppskriften jeg fant, men med dette kurset, så er jeg i gang:)

    SvarSlett
  13. Hei.
    Håper det er greit at jeg har linket oppskrifta på min blogg...? Utrolig flott innlegg som kan lære mange å hekle akkurat sånne sjal:-)
    hilsen Trude

    SvarSlett
  14. Nu har jeg begynt på et sjal. Så ei som hekla et på ferga utover. (Er øyværing) Syntes det var så pent, og hun sa det het kjærlighetsknuter.
    Etter litt leting på nettet fant jeg ut at din forklaring var den beste for meg å lære etter, så tusen takk. Tror det sitter i et gammelt hode nu, og gjør det ikke det, så kan jeg jo bare gå tilbake til bloggen din. :o)

    SvarSlett
  15. Takk skal du ha, Edel! Det var hyggelig at du hadde bruk for "kurset" mitt :-) Masse lykke til!

    SvarSlett
  16. Tusen takk! For en flott forklaring!! Det var jo ikke noen sak med en så bra "steg-for-steg"! :)

    SvarSlett
  17. Takk for enkel forklaring - har lenge tenkt å prøve, men ikke visst hvordan det skal gjøres. Men nå er jeg igang med det første prosjektet mitt :)

    *Anita*

    SvarSlett
  18. Tusen takk for bildeforklaring. Nå vet jeg hva jeg skal hekle på stranda i sommer! Nå KAN jeg dra til Spania uten symaskin.. hihi

    SvarSlett
  19. Tusen takk,det var til stor hjelp:)

    SvarSlett
  20. Perfekt forklart, faktisk mye bedre enn Garnstudios video! Nå skal mitt dyrebare og kule mohairgarn kjøpt i USA til pers :)
    Supert forslag å starte me garn som er lett å rekke opp, nå har jeg øvd skikkelig med opprekkbart garn:):):)
    Tusen takk!

    SvarSlett
  21. Takk for kurset i englemasker! Hadde glemt starten, selv om jeg har heklet maaange slike sjall!

    SvarSlett
  22. Må finne meg noe garn og hekle nålen min og teste om jeg får det til :) Da blir det hjemmelagede julegaver i år :)

    SvarSlett
  23. Takk for fin TUT. Har veldig lyst å teste det ut NÅ!

    Håper det er greit at jeg har linket til denne siden i bloggen min.

    SvarSlett
  24. Fantastisk !! Så flott, tydelig og enkelt forklart. Dette klarte ikke en spesial butikk å hjelpe meg med. Stor takk til deg som ville dele dette med oss :-) God jul til deg.

    SvarSlett
  25. Hei hei

    Tusen takk for en topp beskrivelse, jeg klarte å lære meg å hekle englemasker. Da bli det sjal på veslejenta til 17. mai :)
    May I

    SvarSlett
  26. Takk for flott forklaring, til og med jeg som er helt fersk hekler greide dette :)

    L

    SvarSlett
  27. Endelig fant jeg englemasker som JEG kan bruke :)Styrter straks på garnbutikken og gleder meg til å begynne!!!

    SvarSlett
  28. Som jeg har klønet med disse englemaskene, fant en You tube video og trodde jeg hadde fått det til. Meeeen det måtte denne tut'en til før jeg virkelig skjønte det!

    Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe oss nybegynnere, jeg er på mitt 3. englesjal på en under en uke nå - jeg er hekta! (Bilder i bloggen om du vil se, har linket til denne fantastiske tuten!)

    SvarSlett
  29. 1ooo hjertelig takk for et kjempeflott heklekurs - dette lærte meg dette flotte mønsteret - er overlykkelig for det :-D

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :