Sider

onsdag 17. juni 2009

Oppskrift på Saftig Sitronkake


SITRONKAKE - oppskrift




Jeg fant oppskriften på nett, men er ikke sikker på hvor... så uansett hvor jeg stjal den hen; TAKK! :-)



Ingredienser:

325 g Smør
325 g Sukker
5 Egg
3 ss Sitronskall, revet
325 g Hvetemel
1 1/2 ts Bakepulver
5 ss Lunkent vann
Melis
Vann



Sukkerlake:

5 ss Sitronsaft
5 ss Appelsinjuice
250 g Sukker


Sett stekeovnen på 175 grader.

Rør smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett sitronskall.
Rør inn eggene, ett og ett om gangen.
Sikt sammen alt det tørre.
Vend det tørre inn i røren.

Hell røren i en smurt springform og stek i ca. 45-50 minutter.
SUKKERLAKE:
Bland sitronsaft, appelsinjuice og sukker.
Kok det opp til sukkeret er oppløst.

Prikk kaken på toppen og hell over halvparten av laken.
Vent i ett par minutter.
Snu kaken og fjern formen og hell over resten av laken.

La kaken avkjøle og ha på glasur.

Glasur: bland sammen melis og vann og smør på kaken.
Dette er jo ingen slankekake, men jeg tror sukkerlaken gjorde at den ble så saftig og fin. Den holder seg også leeeenge i kjøleskapet. Har bare på følelsen at den blir litt tørr uten laken.. men det skal jeg altså ikke si sikkert ;-)


Min ble ganske fin! :-)




1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :