Sider

tirsdag 16. februar 2010

Oppskrift på tomatsaus – etter ønske!

Tomatsaus er godt, og kan brukes til så mangt. Kjekt å ha i fryseren i tilfelle man vil lage seg litt pasta, en pizza eller noe annet snadder.

En god tomatsaus skal koke lenge for å få den rette smaken. Jeg lager ofte en stor kjele, og så avkjøler jeg før jeg fryser ned. Lager flate pakker, for da tiner det fort. Smart! :-)

Her kommer en oppskrift etter ønske fra Trine.

Sausen lages ofte litt på slump, men sånn ca sånn som dette:
 

3 store løk
5-6 hvitløksbåter
-surres i en god slump olje på middels varme til det blir mykt. Det skal ikke bli brunt, bare mykt og blankt.

Ha i 6 bokser hermetiske tomater
Chili. Til denne oppskriften bruker jeg ca 2 ts chili (ferdig hakket, fersk, fra glass)

Hakk friske urter (basilikum, oregano, timian…. det du måtte ha), eller bruk tørre urter. Ta de du liker. Selv er jeg svak for timian.

Riv 2 store gulrøtter og ha i.

Kok leeeenge, gjerne en time eller to. Ikke fosskoke, bare putre, men ha på lokk, for det spruter.

For personlig vri kan du ta av noe saus før du fryser, og ha i litt sopp. Eller du kan gjøre den litt syrlig ved å ha i saften fra en sitron eller et par lime. Jeg har noen ganger i finhakket stangselleri og hatt det oppi også, det er veldig godt.

For en fyldig saus kan du bruke stavmikseren!

Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Takk skal du ha for en fristende oppskrift! Den må prøves! Ha en fortsatt fin fin uke...

    SvarSlett
  2. Takker for oppskrift! Den er behørlig notert!
    Ha en flott dag! Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :