Sider

onsdag 16. november 2011

3 retters uten stress og unødig energiforbruk

Noen ganger er det veldig hyggelig å stå på kjøkkenet i timevis og kokkelere noe deilig. Jeg er generelt veldig glad i å lage mat, og synes det er veldig stas å utforske nye ting.

I helga får vi besøk av gode venner, og vi skal lage en hyggelig kveld. Da må maten være god, litt ekstra liksom, og jeg må være såpass opplagt at jeg kan delta i samtale og hygge utover kvelden.
Greia er da at man må gjøre grundige forberedelser, og helst bruke minst mulig krefter på matlagingen.

Denne helgen blir menyen som følger:

Forrett blir en slags apetittvekker sammen med noe godt å drikke, før vi setter oss til bords. Jeg lager lefseruller med laks, kremost og dill, og det kan jeg gjøre tidlig på formiddagen, og legger i plast i kjøleskapet. Så er det bare å skjære dem opp og sette i en cocktailpinne før de danderes på et fat.

Hovedrett:

(bilde lånt fra google)

Hovedretten er beef bourguignon. Det er egentlig en bonderett fra den franske landsbygda, en slags lapskaus som er kokt på deilig rødvin og god kjøttkraft. Skal ha i litt grønnsaker som løk, sellerirot og gulrøtter. Og sopp.. nam..

Ved siden av velger vi amandinepoteter med havsalt – min kjæres favoritt.

Dessert:

Da må det bli en lett og frisk dessert, så da tar vi Panna Cotta med bringebærsaus.

(bilde lånt fra google)

Desserten lager jeg kvelden i forveien. Da er det bare å ta den ut av kjøleskapet når desserten skal serveres!


Til alt dette blir det deilig vin, god kaffe og det hører ofte med når disse gutta møtes; konjakk..

Så jeg tror og håper at dette kan bli en fin kveld! Fint å være hjemme om det skulle bli “væromslag” i form.

Men enda bare onsdag Smilefjes 

3 julegaver ferdige, noen til handlet inn, pluss meny til helga. Hvor skal dette ende.. aaahh…

Smilefjes som blunker 

3 kommentarer:

  1. Ønsker deg en flott helg, å være sammen med venner drar suksessfaktoren betydelig opp.

    SvarSlett
  2. Det høres ut som en herlig middagsopplevelse. Lykke til med forberedelsene og nyt helgen! :)
    Hilsen fra Ida :)

    SvarSlett
  3. Det høres helt fantastisk ut! Håper det blir en strålende kveld og at du er i fin form..

    Fine lørdagskvelden til deg..

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :