Sider

fredag 8. august 2014

Sommerens høydepunkt på grillen

Jeg var så heldig å få pizzastein i gave til 40 års dagen min (hjelpe meg, jeg har blitt 40.. skjønner det ikke).
Det var en stein fra Weber. Den kan selvfølgelig brukes i stekeovnen også, men vi har gassgrill, og har foreløpig kun prøvd den der.

 

Det var meget vellykket, om jeg skal si det selv. Vi hadde hatt en koselig lørdag med mye på programmet, så vi tok den enkle varianten og kjøpte inn litt av Peppes pizzastæsj fra Meny, som jeg egentlig ikke er så fan av, men i nøden.. osv.. og ungen på straks 13 var mer enn happy.

Jeg laget en hurtigvariant av tomatsaus – det er enkelt og utrolig mye bedre enn kjøpt – med:

løk, hvitløk, tomatpure, litt grønnsakkraft, 2 bokser mutti tomater, litt chili, en ts sukker og sitronsaft + zest.

Surrer løken og hvitløken mykt og blankt, har på tomatpure, så den får svidd seg av og blir søt og ikke bitter. Litt grønnsakkraft for smaken, men ikke mye, det skal være saus og ikke suppe. Ha oppi tomater og resten av godsakene. La putre så lenge du kan. Her putres det alt fra 5 minutter til 5 timer.. Jo mer putring, jo bedre tomatsaus.. nam nam.

Jeg brukte vår vanlige pizzadeig denne gangen, men jeg har begynt å forske på Durumhvete og Tipo osv osv.. Dette kan blir en meeeget god pizzahøst!

2014-07-26 20.09.13
Husets 13-åring laget denne, dette er FØR steking. Og nei, det er ikke lett å lage en rund pizza… Smilefjes som blunker Hun liker skorpa godt, og valgte dermed å putte fyllet langt inn.

 

2014-07-26 20.32.59

På grillen. Jeg valgte å la blusset rett under steinen være av, mens de to andre blussene stod på full guffe. Jeg tror det funka. Pizzaene ble ikke brent under, men ble bare nnnaaammmmm.. sååå gode.. Jeg valgte også å steke på aluminiumsplaten denne første gangen, så får vi se hva det blir til utover. Var også veldig gøy å lage mat ute på verandaen Smilefjes 

2014-07-26 20.20.16
Etter steking.. ser godt, ut, hva?

Min pizza var med tomatsaus, spekeskinke, fersk mozarella og fersk basilikum… det var sååå godt at dåååån… Drømmer om den enda!

Anbefaler alle å steke pizza på pizzastein. Det blir så godt.
Og for alle med barn er det ekstra gøy å lage sin egen pizza som steker på 1-2-3.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :