Sider

tirsdag 27. oktober 2009

Kransekake

Som tidligere nevnt skal vi i barnedåp på søndag. I den anledning tok jeg på meg oppdraget om kransekakebaking. Jeg har saumfart det store www og tror jeg har funnet den beste oppskriften.

Jeg laget halvannen gang oppskriften, så jeg får litt ekstra til smaking.

Formene under er ikke akkurat nymotens, de er arv fra dåpsbarnets oldemor, men bør fungere bra. Skal smøres, det skal has i semulegryn, og jeg har bare bestemt meg for at dette skal gå bra.

Å lage deig var morsommere enn jeg trodde. Jeg har gått i mot det store “kransekake-fy-fy”, jeg har nemlig malt mandlene i kjøkkenmaskin…..iiiikkk.. Men pokker heller, vi lever i 2009, og kjøkkenmaskinen malte et finfint mandelmel. Det er jo tross alt kransekake, ikke marsipan vi skal lage. Jeg valgte også å ikke skolde mandlene, for det er jo i skallet smaken sitter.

Ok, veldig egenrådig her nå, men jeg smakte på deigen, og den ble bra.

Jeg brukte, til halvannen deig:

750 g uskåldede mandler (malt i kjøkkenmaskin)
ca 700 g melis
5 eggehviter (små egg)

Pisket IKKE eggehvitene, men bare blanda dem inn i massen. Hadde blandet sammen de malte mandlene og melisen på forhånd.
Så pakket jeg deigen inn i godt med aluminiumsfolie og satte den inn i kald ovn, som jeg satte på ca 95 grader. Der skal den stå i en time. Dette så mandlene utskiller den gode mandeloljen, som gjør kakene seige og gode.

Så skal den avkjøles til i morgen. Da former jeg pølser og legger de i kakeformene:
PA270002

De skal stekes på 175 grader, nederst i ovnen hvis de er i form, til de har en gyllen skorpe. Hvis ikke de er i form, stekes de midt i ovnen.

Nå gjenstår det å se hva jeg får til. I morgen skal det stekes!!

1 kommentar:

  1. JEG VIL SMAKE!!!! Beste som finns, er kransekake!
    Du lager mye fint.
    Ser at vi har ikke så mye til felles, men en ting har vi hvertfall. TRoss et stort garnlager finner man ALDRI det garnet man skulle hatt i øyeblikket.... DA er turen til garnbutikken lett å gå... og sjøl om både pengboka og mannen min VRIR seg når de ser meg handle garn, så er dte GØØØØY!
    Garn garn mere garn! DET er bra!
    Hei då....

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :