Sider

søndag 22. mai 2011

Gæærn!!

Ja, du, gæærn.

I all viraken med dårlig form og tunge dager, så dro jeg på dugnad. Det skal sies at det ikke var altfor tungt fysisk, vi var vakter på en skole der det var overnatting. Først fra 18 på fredag, til utpå kvelden, og så fra 13 til 1745 i går.
Det er jo mange som mener mye om dugnad, men jeg mener helt bestemt at dugnad er kjempeviktig. Landet vårt er bygget på frivillighet, og jeg er vokst opp med foreldre som alltid tro til – både på våre skoler/idrettslag og i nærmiljøet ellers. Og det er ting de driver med fremdeles, de tar rett og slett i et tak der det trengs. Slike verdier synes jeg er vel verdt å bringe videre.



Før jeg ble syk var jeg med på ting som var frivillig og gratis jobb. Siden jeg ble syk har jeg liksom prioritert vekk dugnad for andre ting, men nå tenkte jeg at “pokker heller”, jeg vil være et normalt menneske som deltar jeg også. Jeg kan ikke alltid gjemme meg hjemme og sende mannen min. Så får det være at vi spiser kjøpebrød denne uka, at favorittbuksa enda ligger til vask og at huset ikke akkurat skinner (understatement of the year.. hihi).



Så kan jeg stolt meddele at jeg greide 2 vakter, selv om jeg kunne sitte en del og være “basen”, og mannen min tross alt var den som fløy mest rundt.
Jeg tror for eksempel at alle kan bidra hvis de bare vil. Meddel til skole/idrettslag at du kanskje ikke kan delta på det som er mest fysisk, og så kan det tilpasses derfra. kanskje kan du lage noen liter vaffelrøre eller gjøre noe annet som ikke krever all verdens.
---

I går kveld kræsja vi begge på hver vår sofa. Det ble dårlig med matlaging, så vi henta deilig sushi, åpna en nydelig flaske med vin og så Harry Potter og dødstalismanene del1, på DVD.
Sliten? Så absolutt, og i dag har jeg vært ganske svimmel… og samme skjer sikkert i morgen. Men jeg gjorde det, og det er verdens beste følelse!

4 kommentarer:

  1. Hvor flott at du kunne bidra på din måte.. Er også enig i at dugnad er viktig og være med på. Det er sosialt og givende. Men godt at de får beskjed om ståa, og så kan man gjøre de tingene man ikke sliter seg helt ut på..

    Ha en fin uke, og venter spent på Del 2 av Harry Potter!

    SvarSlett
  2. Heisan hoppsan!!
    Du er både tøff og kuuul.:-))Jeg beundrer folk som deg som prøver å LEVE, selv om man lir av en kronisk sykdom.Jeg er fan av deg!!
    På min hjemplass har dugnad alltid vært en ganske så naturlig arbeidsmåte. Forrige generasjon, også min aldersgruppe, fikk opp husa sine på dugnad. Var et fantastisk samhold i bygda.
    Vet det er foreldre som legger ned mange arb.timer i idrettsforeningen og skulemusikken. Hadde nok blitt slutt på det meste, hvis ikke.
    God bedring og stor kleeem fra krykkja.

    SvarSlett
  3. God jobba Therese, du er fantastisk :-)

    Klem Kari

    SvarSlett
  4. Om bare alle hadde hatt den innstillinga til dugnad. Dessverre ikke alle som har det ordet i sitt vokabular. Stå på!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :