Sider

tirsdag 9. september 2014

Bekjennelser fra en som hadde lasagnsperre!

En eller annen gang i løpet av 80-tallet fikk vi øynene opp for lasagne. Lasagne er superdeilig, og jeg skred som tenåring til verket for å lage noe skikkelig snadder til familien. Nå var jeg ikke akkurat noen gourmet, er forsåvidt ikke det enda, men det gikk alltid feil.
Da jeg som 19 åring flytta hjemmefra til min egen hybel i storbyen prøvde jeg igjen, men nei.. Og sånn har det fortsatt.

Så ble de sånn familiepakning fra Toro i noen år, men den er jo ikke sååå god.. Det var på tide å prøve igjen, og nå, litt mer dreven i hvordan man skal få frem de gode smakene og det gode resultatet, fikk jeg det til. Under får du favoritten for tida, nemlig kyllinglasagne. Den er ikke så tung som den med kjøttdeig, og smakene er en fest i munnen.

Kyllinglasagneaktig:

Du må lese oppskriften skikkelig, for her går det litt på slump, så du må sågar tenke litt også.
Dette er altså en oppskrift a la Skappelgenseren, det finnes en viss form, men så må du bruke hodet ditt også.

Kutt opp løk og hvitløk, så mye du vil. Surr det mykt i en stor panne eller kjele med olje eller smør, jeg brukte Bremykt steke og bake.

Ha oppi det du vil ha av grønnsaker i små biter, jeg hadde nå:
squash, stangselleri (var begynt å bli myk, men passer da ypperlig i en gryte), gulrøtter (var også myke, men passer godt i gryta), sopp.
La dette surre mykt. Hvis jeg lager en kjempestor porsjon, så har jeg gjerne oppi litt vann og lar grønnsakene koke lenge, for da blir det så god smak på gryta. Det gjorde jeg i dag. Har du oppi godt med vann så kan du helle av noe og fryse som egen grønnsakkraft til feks suppe siden.

 

2014-09-09 15.42.34



Ha oppi så mange bokser hakkede tomater du trenger, jeg brukte 2 stk i dag, og et par spiseskjeer tomatpure. Krydre etter hva du har og hva du liker.

Ha så oppi 1-2-3 pakker – alt ettersom hvor stor porsjon du lager – ferdig stekt kyllingkjøttdeig.

 

2014-09-09 15.42.46

La det putre og koke en god stund, kjøttsaus er ikke noe hastverksjobb. Jeg hadde også oppi et par never røde linser underveis, og det lager god fylde til sausen din.

Lag så Bechamelsaus, som i all hovedsak er en hvit saus med ost oppi. Det greier du! Jeg lagde hvit saus, da den hadde kokt opp hadde jeg oppi 1-2 dl revet ost, og krydret med salt, pepper og litt revet muskat. Osten var en blanding av Maasdamer og Norvegia, ta hva du har. Med trommel til stavmixeren din går det lynfort å rive ost Smilefjes som blunker 

(Jeg lagde Bechamelsaus med den nye Bremykt steke og bake, og det gikk kjempefint. Ble så fin saus!

Legg kjøttsaus, lasageplater og Bechamelsaus lagvis i en ildfast form, med litt ost på toppen…

…og det ferdige resultatet får du etter ca 30 minutter på 200 grader midt i ovnen. Du kjenner ovnen din best og vet hvor lenge det må steke.

Møter du på utfordringer så bruk hodet – mat = kreativitet. Det BLIR godt! Smilefjes 

2014-09-09 17.23.34

Bon apetit!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :