Sider

søndag 7. september 2014

Bremykt–steke og bake!

I dag prøvde jeg noe nytt, og ble litt overrasket.

2014-09-07 12.36.33

Den nye Bremykt består av 80% meierismør, og 20% rapsolje. For å være helt ærlig, så var jeg gaske skeptisk. Jeg bruker alltid meierismør når jeg baker, margarin har jeg slutta med for lenge siden. Når jeg steker bruker jeg meierismør og olje samme. Bremykt har altså begge deler.

Fikk ikke tatt bilde av det, men jeg brukte Bremykt da jeg stekte mørbradbiff i sted, og den tåler godt varmen, altså! Jeg ble imponert.

Men det jeg først og fremst prøvde ut i dag, var bakeegenskapene til smøret. Det stod til 20 i stil!

Jeg bakte

Tante Hildes fine rundstykker:

100 g smør
8 dl lettmelk
1 ts salt
2 ts sukker
2 egg
1 pk gjær (jeg bruker tørr)
ca 23 dl hvetemel

ev valmuefrø hvis du vil – jeg vil alltid ha det Smilefjes som blunker 

Smelt smøret, ha i melken, varm til ca 40 grader. Hell blandingen i bakebollen.
Ha i sukker, salt og ett egg + litt av melet og tørrgjæren.
Kjør maskinen, enten det er deg selv eller en annen maskin, på middels fart.
Ha i resten av melet i ca 2 omganger. Mel har ulikt fuktighetsnivå fra gang til gang, juster underveis.

Deigen blir ganske løs og litt klissete.

Heves til ca dobbel størrelse. Bakes ut. Heves. Pensle med egg, og strø gjerne på valmuefrø.

Stekes på ca 230 grader, midt i ovnen i 12-15 minutter.. du kjenner ovnen din best.

2014-09-07 15.08.24

De er enda bedre enn de ser ut! Jeg bakte noen med, og noen uten, frø, siden de skal brukes i et selskap om en uke og ligger derfor nå trygt og kaldt i fryseren.
Bremykt gjorde at jeg fikk myk og god bakst. Anbefales!

Testet også ut porsjonsomeletter i muffinsbrett. Smurte med bremykt først.

Så kuttet jeg litt purreløk, litt rødløk og litt skinke, og la i formene. Hadde på litt ost; blanding av norvegia og maasdamer – man tager hvad man haver.. Visp sammen egg, og hell oppi formene. Jeg fylte de ca 2/3 fulle, kanskje litt mer enn det også.

2014-09-07 13.57.32

Her har du hele prosessen! Ser godt ut? Lover at de blir en suksess i matpakka, så vel som på tapasbordet.

Hva Bremykt kan føre til på en søndag i september, altså..

God uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :