Sider

torsdag 16. april 2009

At suppe kan være så godt!

Jeg må innrømme at tidligere har ikke supper vært min favoritt. Det er så mange rare supper, men etterhvert har jeg funnet ut at det er veldig mange gode supper også.
Fiskesuppe har jeg for eksempel blitt veldig glad i. Til hverdagsmiddager blir det ofte en pose som base, og så har jeg oppi fiskebiter (eks billig laks fra Euroshopper eller First Price), en skvett med fløte og gjerne en buljongterning(fiskebuljong) og kanskje også ekstra grønnsaker. Hvitløksbrød ved siden av det og man har en deilig middag.
Til fest er vel Bouillabaise en av mine favoritter. Rød fiskesuppe med både fisk og skalldyr.. og blåskjell. Nam, nam..

I går laget jeg hjemmelaget suppe. Indisk kyllingsuppe. Siden formen ikke var så bra, så orket jeg ikke å lage hjemmebakt Nan, men kjøpte noe å varme opp fra butikken. Det funka det også!

Oppskrift på suppe kommer her, og jeg anbefaler den på det sterkeste.

Indisk kyllingsuppe

2 løk

3 hvitløksbåter
Skjæres smått og freses i 2 ss margarin

3 gulrøtter
3 stenger stangselleri
1 stor grønn paprika
3 epler (jeg brukte bare ett eple, jeg synes det holder)

Alt skjæres i småbiter og has i stekepanna. La det småsurre til det er mørt.

Ha alt over i en gryte sammen med:
2 store ss hvetemel
1 ss karri¼ ts ingefær
litt chilipepper (eller relativt mye som jeg liker)
4 kylling/hønsebuljonterninger
1 ½ liter vann

Kok opp.
Skjær seks kyllingfileter i små terninger og stek dem i litt margarin. Ha det direkte i gryta.

Litt før servering, ha i to bokser creme fraiche som røres godt i. Det passer godt å servere suppa med hvitløksbrød eller Nan.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :