Sider

tirsdag 14. april 2009

Bøker og atter bøker!

Det er nesten utrolig at jeg har blogget i drøye 3 måneder og enda ikke snakket om bøker. Bøker er viktige for meg - veldig viktig. Det er noe helt spesielt å fordype seg i ordenes verden, gode beskrivelser blir nesten mer levende enn om det skulle vært et foto eller en videosnutt. Gode bøker gir deg lyd, lukt og alle slags mulige følelser.

Noen ganger leser jeg såkalte dype bøker, andre ganger går det i ekstremt enkel litteratur. Jeg leser gjerne fag - mitt fag er forøvrig pedagogikk, men også psykologi og filosofi går ned - historie, kiosklitteratur og annet. Stort sett det meste.
Jeg bor 200 meter fra biblioteket, som for øvrig er kåret til Norges 3. beste bibiliotek hvis jeg ikke husker feil, men det er noe med å eie bøker. Jeg vet at hyllene er i overkant fulle her, men det er det med å eie bøker.

En god bok er definitivt Øya av Victoria Hislop. Jeg skriver ikke noe referat her, men du kan klikke på navnet så kommer det der. Nå har det kommet en ny bok fra samme forfatter, og den skal jeg skaffe meg i morgen. Den heter Hjemkomsten og jeg kan ikke annet enn å glede meg til den. Det er ingen oppfølger, men en ny roman rett og slett. Har ventet på denne, og nå fikk jeg tips fra Kari Liss der oppe i nord, om at den hadde kommet på norsk. I morgen skal jeg dermed gå opp til Norli og kjøpe den. Gjett om jeg gleder meg!!

Andre bøker på lista mi:

Drømmehjerte av Cecilia Samartin
Señor Peregrino av Cecilia Samartin
Havfruen av Camilla Läckberg
Nattefokk av Johan Theorin

Det var i alle fall noen av dem. Har forresten også nytt lydbøker til tider, særlig når jeg har så vondt i kroppen at det er vondt å holde en tung bok for lenge. Jo Nesbøs Hodejegerne hørte jeg på lydbok, og det er ingen tvil om at det er spennende å høre på også. Men det kommer veldig an på hvem som leser...

Da er det bare å si en ting; God bok! :-)

5 kommentarer:

  1. Hei Siden du liker å lese vil jeg anbefale en bok jeg leser akkurat nå: "Sang i tid og rom" av Richard Powers. En murstein, men absolutt verd bryet. Stargirl

    SvarSlett
  2. Herlig - gode bøker, og særlig gode mursteiner liker jeg. Den er notert! I dag har jeg kjøpt Hjemkomsten av Victoria Hislop, og gleder meg vilt til å begynne. :-) Håper det blir litt spilling snart!! Vi snakkes.

    SvarSlett
  3. Bøker ja...det har det blitt lite tid til det siste året. Skeier ut med Kamille hver 14. dag :-) Nå har jeg begynt så smått å lese igjen, men i de neste 4 årene vil det gå i faglitteratur.

    SvarSlett
  4. Kamille er en vinner - jeg fikk abonnement til bursdagen min! Elsker det bladet. Leste at du skulle bli sykepleier når du ble stor.. og med 4 år, betyr det at du skal ta det på deltid? Spennende! Heldiggris som skal gå på skole, det er og blir moro. :-)

    SvarSlett
  5. PS: Nina, Øya av Victoria Hislop må du få med deg. Den er bare superbra! Bra sommerbok.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :