Sider

mandag 8. mars 2010

Gratulerer, kvinne!

I dag er det kvinnedagen. 8. mars hver år de siste 100 årene, har man hatt kvinnedagen. Jeg leser på nettet at unge i dag sier at kvinnedagen ikke er så viktig som før – men der må jeg få arrestere dem. Kvinnedagen er kanskje enda viktigere i dag, for vi er langt unna full likestilling i Norge.

Når det gjelder likestilling så er den misforstått, sånn jeg ser det. Det er da virkelig ikke sånn at man skal presses inn i roller og mønstre man ikke ønsker på tvers av kjønnene. Men når man ønsker, så skal man få lov til å delta likeverdig. Det skal være like natulig med en kvinne på bilverkstedet som en mannlig sykepleier. Menn kan yte omsorg som kvinner også kan det. 
Mannen min skifter hjul på bilen, jeg lager middag. Ikke fordi jeg er kvinne og han mann, men fordi det er sånn vi ønsker å ha det! Det er vel også likestilling? Dersom jeg ønsker det, så har jeg god mulighet til å skifte hjul. Han kan lage middag hvis han ønsker det.

Og når det gjelder lik lønn for likt arbeid -parolen, så er vi jo ikke i nærheten enda. Derfor er 8.mars fremdeles en viktig dag. Kanskje burde den fått et annet navn? Likestillingsdagen? Menn strever jo også med likestillingen, spesielt i hjemmet. Mange kvinner mener at hjemmet er deres domene, og nedgraderer mannen til en slags assistent som gjør ting på oppdrag. Vi kvinner opphøyer ofte vår rolle i forhold til hjem og barn, og tror ikke mannen kan greie det like godt som oss.
Det er ikke sånn! Vi gjør ting forskjellig på tvers av kjønnene, men så lenge huset blir rent og barna trygge og fine individer så er vel ikke veien dit den viktigste? Om man allikevel VELGER at enten den ene eller den andre har hovedansvaret enten i forholdet til hjem og barn, eller forsørgermessig, og det viser seg at det faller i det tradisjonelle kjønnsmønstret, så er det også greit! Det viktigste er jo at partene er enige og at det er et bevisst valg.

--

Ellers skal det rapporteres fra en herlig helg. Vi hadde jo gjester på lørdag, og det ble en svært hyggelig affære. Veldig, veldig hyggelig!

Vertinnegave:

DSC00116

DSC00117 

En flaske med god olivenolje, og en flaske med balsamico tilsatt fiken! Spennende! Balsamico er jo godt til å begynne med, men med fiken får det nok en ekstra snert. Kan brukes over salater og lignende, og det gleder jeg meg til.

I går var det bare oss voksne hjemme fra 14 og utover, og det var også deilig. VI spiste pizzarester fra lørdag og så “Luftslottet som sprengtes” på DVD, før vi så “Himmelblå”. Har savnet Himmelblå, og synes det er stas at det er tilbake. Koselig serie.

My happy place is private” Roy the Captain :-) Ja, Roy Harry Hansen er en favoritt!!

Håper dere har hatt en fin helg. Her på Østlandet er det bare fine været. Kaldt på natten, riktignok, men deilig på dagen med solskinn og drypp fra taket.

1 kommentar:

  1. Godt skrevet om kvinnedagen!
    Også så hyggelig med gjester, og alenetid for voksne dagen etter:-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :