Sider

mandag 9. juni 2014

Gresk 2.pinsedag

Nå har vi inntatt en av mine favorittmiddager; gresk.
Jeg får ikke nok av verken tzatziki eller gresk salat med feite oliven og saftig feta.
For ikke å snakke om de solsøta, deilige tomatene man får i Hellas. Oh my..

Vi hadde et lammelår i fryseren fra påske. Planen var å steke lammelår til påskegjester, men så ble vi mange og jeg fant ut at det ble mest praktisk med lammesteiker. Dermed ble låret liggende.
Men et lår på flere kilo tar plass, og vi har ikke for mye frysekapasitet, så i forrige uke la jeg det til tining i kjøleskapet. 4 dager tok det, men i dag var dagen.
Jeg skar opp låret så godt jeg kunne. Fjerna sener og fett, og frem kom det møreste lammekjøttet, som jeg siden skar i terninger.

Laget marinade; solsikkeolje (tåler varme bedre enn olivenolje), sitronsaft, løk, hvitløk, rosmarin og salt og pepper. En liten dæsj honning også, for en marinade skal alltid inneholde både søtt, salt og syrlig Smilefjes.
Det fikk ligge noen timer, før jeg tørka det lett med kjøkkenpapri og satte det på spyd. (Hvis bruk av trespyd, husk å legge dem i vann 30-60 min minst).

Kjøttet fikk ligge i romtemperatur så det ble temperert etter at jeg hadde satt det på spyd.

Tilbehør ble gresk salat, tzatziki, amandinepoteter med sitron, hvitløk og timian + havsalt, og så hadde jeg norske asparges med norsk spekeskinke.

Kjøttet – som på spyd blir souvlaki – fikk seg stekeskorpe på høy varme på grillen, og så fikk det ligge på indirekte varme og bli fantastisk.

Nå venter du deg et bilde, ikke sant.. Veeeel, jeg glemte det.. Hadde verken kamera eller mobiltelefon på verandaen. Dang.

Så jeg måtte ty til gugel.. maten vår så omtren som under. Bare at vi hadde salat istedenfor grilla grønnsaker, potetene var amandine og vi hadde asparges med spekeskinke istedenfor bønner. Ja, ja.. du har vel fantasi? Smilefjes som blunker


Jeg elsker sommeren og grilltid.

Ønsker meg faktisk en pizzastein som jeg kan bruke både i stekeovnen og på grillen – helst firkanta. Er helt dårlig på å prøve å steke pizza på grillen.

 

Noe sånt.. Jeg vet ikke hva som finnes i Norge. Men det ser da superdigg ut med pizza på grillen? Og da skal jeg kjøpe meg en sånn pizzaspade også.. jjeezzee.. det ser godt ut!!

Eeeeelsker grill!!


Ha en god uke! Smilefjes 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :