Sider

fredag 8. oktober 2010

Noen ganger ær’e ålreit…

Noen ganger ær’e heeelt ålreit å ta et røsk i heimen. Misforstå meg rett, jeg har ikke vært i nærheten av å være en Ajax-tornado som fiksa opp heimen på en time. Neida, her tar vi det som en søndagstur i parken: Et steg hit, og et steg dit..

Bare det å tørke støv og vaske vekk gamle, døde fluer i vinduskarmen, gjorde at det så meget ryddigere ut… enkle tips, men akk så uoverkommelige til tider.

Støvet mitt er saga blott, men kjenner jeg det rett så har de allerede satt i gang med å formere seg på nytt. Gulvet skal moppes over, men selvfølgelig var det ingen rene mopper da jeg var i gang, så jeg fikk meg en fin, lang pause mens vaskemaskinen gikk for 4.gang i dag. Ikke så ofte jeg vasker over parkettgulvet, men noen ganger er det bare en dyd av nødvendighet. Og så hører jeg jo fra andre at det lukter så godt i et nyvasket hjem… bare jeg nå ikke blir avhengig..!

Kjøkkenet skinner ikke, akkurat, men det er ryddig og nesten rent. Med nesten, mener jeg at det står ting på benken som ikke fikk plass i oppvaskmaskinen, og så er det noen ting som må ryddes bort… og ja, du ser, det blir liksom ikke riktig skinnende. Rent ja, skinnende.. nei.. Helsefarlig? Ikke nå lenger, nå kan det brukes til matlaging og andre hyggelige ting. Andre hyggelig ting = spise den gode maten.. hva tar du meg for, liksom?

Se bildet under – det er sånn jeg følte meg i dag. Det er sånn jeg tror jeg er, noen ganger. Men sannheten er at jeg ikke er i nærheten. Nå som jeg jo har ME, skylder jeg på den at jeg ikke er noen husmor. Men sannheten er at uansett hvor mye energi jeg hadde hatt – så hadde jeg aldri vært noen husmor. Jeg glimter til med gode forsøk, men det blir med det!

Min kjære er beordret innom Polet i dag for å hente en 3 liter rødvin til meg. For det er det sånne husmødre som jeg gjør, vi prøver, innser nederlaget og tar allikevel belønningen i andre enden..

Jeg pleier å si: “det ble folk av meg allikevel”… men ble det egentlig det? Det er noe som heter: når tanken er god, så er allting godt, men det stemmer jo ikke. For jeg tenker ofte høyere tanker om kapasietet og fortreffelighet enn det som er fakta, uten at det hjelper.

Nei, jeg får nok innse at jeg ikke er mer enn sånn passe god – jeg har verken interessen eller energien. Men nå skal jeg nyte noen timers ryddighet og helsevennlig heim – og litt seinere krøller jeg meg opp i sofaen med belønningen min – rødvin.

(Og da jeg leste igjennom nå, så slår det meg at jeg føler meg skikkelig flink! Det andre gjør uten å mukke føler jeg meg superduperkjempeflink når jeg for en gangs skyld prøver å gjøre.. haha.. Det er ganske komisk – og så belønner jeg meg selv for elendigheten… I’m a survivor – most definitely! )

God fredag, kjære deg!

2 kommentarer:

  1. Godt skrevet, jeg kjenner meg så igjen :)
    Huset ville nok ikke vært så veldig mye ryddigere hvis jeg var frisk. Men tar jeg et skippertak nå og da blir det akkurat passe :)

    Kos deg med rødvin, velfortjent :)

    SvarSlett
  2. Mye å kjenne seg igjen i her du:))
    Ser du har strikket de berømmelige calorimetriene du også.
    God helg!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :