Sider

søndag 21. november 2010

Årets julemusikk!

ADVARSEL! Dette er en laaaang blogpost om julemusikk. Og visste du at det finnes et helt nettsted som heter Julemusikk?

www.julemusikk.no

Det er kun en måned til jul. Jeg liker jul, mesteparten. Jeg kan ikke fordra det gavehysteriet som har oppstått de siste årene, og jeg synes det er for mye fokus på dyre julegaver og den materialistiske julen.

Det jeg virkelig ELSKER er alt det andre rundt. Samværet, maten, stemningen, tradisjonene.. og julemusikken. Jeg tror jeg er over gjennomsnittet interessert i julemusikk.

I går kveld satt jeg og lastet ned årets julemusikk. Jeg hadde vel egentlig bestemt jeg for hva jeg ville ha, men greit å sjekke det ut via Spotify først. Jeg kjøper musikken via MP3 hos enten iTunes, som jo er en applikasjon man må laste ned, eller Platekompaniet, der man bare kjøper på vanlig måte, men da gjerne i MP3. Kjøper du MP3 får du umiddelbar tilgang til filene og kan starte moroa. Sjeldent jeg kjøper CD’er lenger, egentlig, da alt nå for tiden går digitalt. Jeg laster alt inn på en minnepinne som jeg setter inn i surroundanlegget vårt og så spiller jeg. Eller jeg laster inn i MP3-spilleren min, bruker den ofte når jeg går mine små turer.

I fjor hadde jeg 2 julefavoritter. Den ene var Sissel og Odd (Kyrkjebø og Nordstoga), Strålande jul.

den andre var Ole Edvard Antonsen (med venner=, Desemberstemninger, som er en dobbel-CD. Den gikk myyye i fjor. Jeg er veldig glad i trompetspillingen til OEA.

Ole Edvard Antonsen - Desemberstemninger (2CD) - Ole Edvard Antonsen

I år hadde jeg sett meg ut noen forskjellige, som jeg har sjekket ut på Spotify. De handlet jeg på Platekompaniet i går kveld. Hadde gavekort å bruke opp, så da var det greit. Men det skal sies, kjøper du MP3 så er det en del billigere – og mer miljøvennlig..

Jepp – Kurt Nilsen og Helene Bøksle er de to jeg har anskaffet meg foreløpig. Synes Helene Bøksle synger vakkert, hennes versjon av “Mitt hjerte alltid vanker” er nyyydelig.
Og stemmen til Kurt Nilsen treffer meg veldig. Kurt sitt julealbum er annerledes, men nå har jeg hørt på det noen ganger, og det er veldig bra. Han har fått KORK med seg (kringkastningsorkestret), og det gir plata en slags verdighet.

I tillegg har jeg jo Putti Plutti Pott på en suveren førsteplass over tidenes julemusikk! ELSKER den forestillingen/musikken. Lista er forresten laaang over julemusikk.. kjenner jeg trenger å lage et innlegg til om all den gode julemusikken jeg koser meg med i denne måneden før jula setter inn.

Har du Spotify så finn frem til Ingebjørg Bratland – Mitt hjerte alltid vanker.. det er utrolig vakkert. Finn frem Kleenexen! Blir du ikke rørt av dette er du laget av stein Smilefjes som blunker

To be continued….

 

1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :