Sider

torsdag 11. november 2010

Matpakkekjærlighet

Hjemme hos oss har vi en forholdsvis småspist 9-åring

Det skal sies at den småspiste er noe kresen, men har blitt betydelig bedre de siste årene. Allikevel, jeg har mine triks. For å få henne til å spise både mer og å utvide smakshorisonten, så må jeg være kreativ. Denne gangen var alt jeg trengte en pepperkakeform.

PB110009

Jeg brukte vanlig brøddeig, masse fiber og veldig grovt altså.. dog noe blek.. kjevlet en passelig lefse og trykket ut hjerter.
I går kveld hadde jeg kyllingfileter som jeg smurte inn med en blanding rapsolje og chicken tandoori-krydder, og satte det hele inn i ovnen på 200 grader i en drøy halvtime. Avkjølte og la alt i en boks i kjøleskapet.

I morges delte jeg hjertene i 2, plukket ut noe av innmaten, og hadde i salat, agurk, rødløk og cherrytomater, og litt oppskåret kylling fra i går. Gutta fikk litt dressing på også, mens snuppa tar det uten. Hjertene ble puttet i en liten frysepose, og puttet i matboks.
Suksess! Hun spiste opp alt, og hun var veldig fornøyd med at hun “også spiste opp tomatene” hehe.. vi jobber nemlig med å utvide horisonten.
Druene som lå ved var jeg ikke bekymret over – de forsvant.

Gutta gikk også avgårde med hjerter i matboksen, men det visste de ikke…
“Prøvde du å drite meg ut, eller”, sa fjortisen, med et smil om munnen..
”Jeg prøvde å bringe litt humor inn i hverdagen din”, svarte jeg..og smilte tilbake Smilefjes som blunker

Kjæresten min, den stolte far, syntes det var stas med hjerter i matpakka.. selv om han var mest opptatt av at jeg hadde vært lur og lagt ved tørkepapir… mannfolk altså..

Men her har du et lite tips, altså. Ta frem pepperkakeformene og kos deg – vær kreativ!

1 kommentar:

  1. Smaaart! Vil ha slik lunsj hver dag, jeg! :D Hvor tykke er leivene du kjevler ut? Og hvor lenge stekes de, osv?

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :