Sider

onsdag 29. desember 2010

Oppe før fuglene..

Når sant skal sies har jeg aldri vært noe utpreget A-menneske… understatement of the year. Men jeg har aldri hatt problemer med å stå opp til jobb, for eksempel, og det har vært morgener da jeg har vært oppe før fuglene av egen fri vilje.

For mange år siden hadde jeg en fantastisk opplevelse en grytidlig morgen på Mølen, ved Larvik i Vestfold fylke. Jeg så sola stige opp av havet, det var sommer og heeelt vindstille en lørdagsmorgen.

Helt alene blant alle energiene helt ytterst ved havet. Ikke bølgeskvulp, ingenting, bare i ett med morgenen og naturen.

Har du ikke vært på Mølen, så ta en tur. Det er et helt fantastisk og spesielt sted. Det er vikingegraver der, og selve stedet Mølen er en endemorene fra det store Ra-et som strekker seg fra Finland, via Sverige og til Vestfold. Stedet har vært frekventert så langt tilbake som til jernalderen, tror man, så du kan jo bare tenke deg hvilke stemninger det er der.

Jeg har også hatt en onsdag ettermiddag der ute, forresten. Det var meldt skikkelig uvær den dagen, så jeg kjørte ut, kledd i oljehyre og ull, og gikk ganske langt ned mot vannet og så været komme innover. Først bare regnet det, og blåste lett, så satte værgudene alle kluter til og det ble mørkere enn godt er og vinden ulte. Jeg var klissvåt gjennom oljehyren, men innenfor der igjen var det bare pur glede over å ha fått sett noe så fantastisk som den ettermiddagen.
Få ting fascinerer meg mer enn slike opplevelser. Stemningen er umulig å beskrive!

I dag har jeg ikke vært på Mølen, og ikke har jeg tenkt meg dit heller. Har vært våken mange ganger i natt med vond hals og masse grums. Da klokka nærmet seg 06 ga jeg opp og stod opp. Skal lese boka mi, men måtte “sjekke noe” på nett først Smilefjes som blunker Hvis idag er noe som helst lik gårsdagen, så står førstemann opp først ved 11-tida.. dvs, jeg var først oppe i går rett før 10.. 9-åringen har blitt et skikkelig murmeldyr, og vil heller kose seg under dyna enn å stå opp og se barne-tv. Kan det være nødvendig at ungene blir store så fort? Smilefjes som blunker Heldigvis!!

I går hentet vi julegaven fra min kjære og meg, til min kjære og meg; ny tv. Den gamle viser odde farger til odde tider, og tåler feks ikke et program som Nytt på Nytt, da tilter det helt med farger i alle regnbuens farger, og Knut Nærums ansiktsfarge blir slett ikke særlig sunn.. ikke de andres heller, når sant skal sies. Så det var greit med utskiftning. Vi har ikke brukt mye penger på tv de årene vi har vært sammen. Første tv’n var min eldgamle 26” (eller noe sånt) som jeg kjøpte for en evighet siden. Den står nå på hytta.
Så kjøpte vi en ganske bra tv brukt. Den var 5 år gammel da vi kjøpte den for 1000 kr via Finn.no, og har nå vart i 4 år. Det får være greit.

Den nye er en lekker sak, dog noe diger synes nå jeg. De andre i familien synes den godt kunne vært større, så da tror jeg 40” får være et godt kompromiss. Det er en sånn LED-sak:

”Sony

Sony EX710, står det på boksen.

Har dere forresten tenkt på en ting; folk henger flatskjermene sine altfor høyt oppe på veggen. Se inn vinduene når du går forbi, så ser du at alle liker å sitte og nærmest se opp i taket.. hihi..pussig, for ingen liker å sitte på første rad på kino. Her står tv’n på det samme tvbordet som den gamle stod, og i normal høyde.
I går så vi den nye Karate Kid-filmen med ungene, og det spørs om ikke det blir en film for oss voksne i kveld. Det er litt stas med ny glanekasse…

Vel, jeg skal fikse meg en kopp te til, og så skal jeg lese videre i boka mi. Etterhvert våkner vel huset opp… kan bli fredelig her med en stemmeløs masekråke (ja, meg..)!

Ha en fin dag!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :