Sider

søndag 27. februar 2011

Bacalaoeventyret mitt Del 2

Det triste er at ALLE bildene ble elendige! Selv jeg som ikke har spesielt høy terskel for å poste dårlige bilder, innser at disse var helt bæsj.

MEN; bacalaoen ble kjempegod. Jeg vannet ut fisken i 24 timer, og skiftet vann en gang. Det ble helt perfekt. Nå hadde ikke vi sånne tykke stykker, men halestykker, så det ble veldig bra!

Jeg brukte sånn ca:

800 g klippfisk (vannes ut, og deles i stykker)
1,5 kg poteter (de var så små at det ble mange små skiver)
3 store løk i skiver(de virker voldsomt, men løken forsvinner nesten i kokingen) 
4 bokser hermetiske tomater (en av dem med chili)
2 ts minced chili

1 glass grillede paprika (finhakket)
6 båter hvitløk, (rev på rivjern)
4 ss tomatpuré
Olivenolje
Sorte oliven
1 ss tomatpuré

Jeg blandet hermetiske tomater, tomatpure, grillet paprika, hvitløk og chili i en bolle.

Hadde ca 1,5 dl god olivenolje i en stor kjele, og varmet opp, sammen med en ss tomatpuré. Brukte ganske lav varme.
La så løk, poteter og fisk (den rekkefølgen, lagvis. Tror det ble 4 lag. Så hadde jeg over tomatblandingen, og på toppen av der igjen, ca 1 dl god olivenolje.
Fremdeles lav varme. Det stod i ca 3,5 time på plata. Først på nest laveste temp i ca 1 time, så på laveste resten. Hadde lokk på!

Jeg beklager at det ikke ble noen bilder. Kanskje jeg skal prøve å ta bilde av restene vi skal spise i dag!

Vinen:

Bacalao Tinto 2009, fransk vin med lite tanniner, 13% alkohol. Helt perfekt! Finnes i bestillingsutvalget hos vinmonopolet. Jeg bestilte 2 flasker, betalte på nett og hentet den på polet. Da betaler man ingen porto.

Nydelig vin, både til bacalao og som “kosevin”. Skikkelig lett og deilig.

Vi var veldig fornøyde med kvelden og måltidet. Dette var første gang jeg laget bacalao, men det blir ikke siste gang. Håper jeg neste gang kjøper de tykke stykkene med fisk.. nam.. tror det blir perfekt!

Vel bekomme!


3 kommentarer:

  1. Heisan!
    Dette høres godt ut. Spørs om jeg må prøve
    også. Er noen år siden. Takk for vintipset. Den kan jeg jo teste fordi om det ikke blir bacalaokveld med det første.:-)
    Ha en fin ny uke med VM. Strålende søndag for en Northug-fan som meg.
    Klem fra krykkja.

    SvarSlett
  2. Bacalao er jo sååå godt. Er ikke mer enn ett par år siden jeg smakte det første gangen. Men har ikke prøvd meg på å lage det selv enda. Kanskje jeg skal tørre å prøve oppskriften din . Det ser iallefall veldig godt ut

    Og takk for fint vintips.
    Kos deg med VM-uke, og med det fine været vi har.

    SvarSlett
  3. Åh... ble sittende i ren nostalgi og mimre nå :-)!!!
    Gode minner kom frem.

    Ønsker deg en fin dag
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :