Sider

tirsdag 9. mars 2010

Bokanbefaling + diverse

960x

Da den første boken om Nifse Nella kom ut ble jeg i fyr og flamme, for gode barnebøker til barn mellom 6 og 9 år er det ikke for mange av. Entusiasmen min smittet over på hun som da var 7 år, og vi skred til verket. Vi ble fans – store fans av Nifse Nella. Nifse Nella med hoggtann og krøllfletter, hun som er et morløst spøkelse som bor i syfabrikken til Hector Mysac sammen med de andre spøkelsene. Nifse Nella ender ofte opp, hva skal vi si, litt klønete situasjoner. Hun mener det godt, men så går det ofte galt. Læreren hennes på Nattskolen for Yngre Uskolerte Spøkelser, Sofia Skremmevetti er både en støtte og en utfordring for Nella. Tough love!

Nå har vi lest de to første bøkene;

1237890125000_28mag_Nifse_Nella_2496534298x510r

affd38dc094157d7cb98b02021e847a3b7f5be59d3355ce08c211ce5

..og skal kjøpe den tredje boken så den er klar til påske!

828143211X

Bøkene om Nella er relativt avanserte, og jeg trodde kanskje de var hakket mer avanserte enn stedatteren min på da 7 år ville takle. Men det er ikke noe problem. Hun forstår det hun forstår, og får med seg mange detaljer jeg ikke får med meg. Om hun ikke forstår dyben av alt, så spiller det ingen rolle, men tvert i mot så gir det jo meg en dimensjon at den også er givende for meg som leser.

Nå er hun 8 år, og leser minst første side av hvert kapittel høyt for oss, og kanskje til og med den andre, og så leser jeg resten høyt. Både kos og læring!

Disse bøkene anbefaler jeg for barn fra sikkert 6-7 år og helt til 12. For de minste kan man lese høyt, mens de store vil ha glede av å lese dem selv.

--

Ellers er det vår i lufta her på Østlandet! Virkelig! I sted var det + 3 grader i skyggen, og det er jo bare herlig. :-)
Har gått en tur rundt kvartalet, det var det jeg orket i dag og det er greit. Det er allikevel en bra dag!

Resten av ettermiddagen skal jeg lese ferdig boka jeg holder på med, alltid litt vemodig å avslutte en god bok, men det må gjøres ;-)

God ettermiddag!

 

1 kommentar:

  1. Hei igjen!
    Takk for godt boktips. Det skal vi huske på når oldebarnet blir et år eller to eldre.
    Jeg leser alltid før "loppekassa" når jeg er oldemor. Nå for tiden er det helst eventyr det går i.
    Vi har endelig fått REGN! Det smakte godt. Herlig å høre at det trommer på paraplyen.
    Klem fra krykkja.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :