Sider

søndag 31. januar 2010

Fiskekaker!

På fredag laget jeg fiskekaker. Ordentlig, fra bunnen. Det var seifilet på tilbud, så jeg kjøpte 3 kg flott filet. Den var fast og fin, og luktet deilig. Et kupp, med andre ord :-)

Jeg kvernet alt med food processor, men ikke for lenge, for jeg ville ha grovkornede fiskekaker. Hadde i litt salt, så fiskekakene ikke skulle bli så løse.

En del av fiskedeigen laget jeg tradisjonelle seikaker av: salt, mel, melk og gressløk. Og pepper, nykvernet pepper.

Den andre delen laget jeg Thai-inspirerte fiskekaker av: Kokosmelk, chili, hvitløk, lime, salt, rødløk og purre. Samt Santa Maria Seafood and fish spice, det er en sånn kvern med forskjellig snadder. Fenikkel, sitron, hvitløk, chili.. diverse. Fenikkelen gjør susen, det er en grønnsak vi bruker altfor sjelden her i huset.

31.01

De ble kjempegode, og jeg må innrømme at jeg smugspiste av lasset underveis. 3 kg seifilet ble allikevel maaange fiskekaker. Til middag samme dag hadde vi fiskekaker (!!!), couscous med rødløk og purre, og tomat og fetasalat med balsamico. Og en dæsj Sweet chili sauce ved siden av.. Knallgodt!!!!

Jeg kjøper sjelden eller aldri ferdige fiskekaker som er pakket i plast for å ha til middag. Synes de er så ekle i konsistensen. Fiskekaker må være grovkornet for at jeg bli begeistret. Dessuten så skal de jo smake fisk!!!

I går var min kjære og jeg på Avatar i 3D, og for alle som ikke har sett den, så anbefaler jeg å se den mens den går på kino. Jeg antar at den ikke er det samme på tv’n hjemme. Den var kjempebra!!

I dag er det søndag og jeg prøver å shine heimen litt mens mannen i huset er ute med snøfreseren. Men jeg er trøtt og forkjøla, og kroppen fungerer ikke så mye. Vi har allikevel tatt ned gardinene i stua, de godgjør seg i vaskemaskinen og blir hvite og fine igjen.. ;-) De var preget av støv, for å si det sånn. Har tenkt å henge dem opp fuktige, for da slipper jeg å stryke dem. Fint å ha en høy, kjekk mann til å gjøre sånne ting! Derfor gjøres det på en søndag..

Handlet litt nye blomster på fredag da jeg var i butikken, blant annet en stor og flott, rosa hortensia. Den er helt nydelig. Tok også med en rosa gerbera her en annen dag, og noen grønne planter, så nå begynner det å bli riktig fint her. :-)

(Hører på siste CD’n til John Mayer mens jeg skriver her, og den er kjempefin! )

Men nå er klokka over 16, og selv om det har begynt å bli lysere på ettermiddagene, så er det litt tussmørkt her akkurat nå. Får slå på litt lys, og tenne noen stearinlys. Fred i heimen!

God søndag!!

2 kommentarer:

  1. Kan du legge ut oppskriften på fiskekakene? Er det frossen seifilet eller fersk?

    Høres ut som en flott helg :)

    Ha en fin fin søndag videre :)

    SvarSlett
  2. Deilige fiskekaker. Synst jeg kjenner både lukt og smak av innlegget ditt. Det meste av mat er jo best når det blir laget fra grunnen av. Skal bli å kjøpe seifilet...Var mange gode tips du hadde ang. smak. Spennende.Håper du snart blir kvitt forkjølelsen. Det er noe herk.
    Krykkja var her igjen.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :