Sider

mandag 15. februar 2010

Deilig kyllinggryte a la meg :-)

Denne helgen har vært spekket med god mat. Var vel ikke ment til å være noen gourmethelg, men det ble ganske kos allikevel. Det er tross alt ikke så mye styr å lage middag når det er det ENESTE man gjør på en dag.. ;-) hehe..

Fredagens 3-retter ble rett og slett nydelig. Jeg synes jeg var flink, og det syntes min kjære mann også. Første gang jeg laget sjokoladefondant, og det frister til gjentakelse. Den kunne godt vært litt mer flytende, men den var i det minste flytende i midten.. og den smakte gooodt. Hadde vaniljeis og en dæsj hjemmepiska krem ved siden av.. aahh.. perfekt avslutning på et deilig måltid og en deilig fredagskveld. :-)

I forfjamselsen over i det hele tatt å komme på å lage 3-retter, så glemte jeg å ta bilde av alle rettene – det var meninga. Men jeg synes allikevel at jeg begynner å bli en bedre blogger på det området – jeg tenker blogg litt oftere enn før ;-)

Lørdag laget jeg en deilig kyllinggryte. Det var noe jeg fant opp selv, men basert på flere av de ulike oppskriftene jeg har lest opp igjennom. Jeg liker nemlig å lese oppskrifter!

DSC00074

 

Kyllinggryte med ingefær, lime, chili og hvitløk!

Stek 6 kyllingfileter , biter, i smør så de får stekeskorpe. Ikke gjennomstek.
Kok ut pannen og ha i 2 stk hønsebuljong. Dette blir kyllingkraft.

Smelt SMØR på middels varme, ha i:

1 rødløk – hakkes

3 båter med hvitløk rives

Surr dette mykt i smøret.

Ha i:

En god slump fersk sopp i skiver (jeg brukte en hel boks First Price-sjampingjong)

15-20 cm purre (middels tykkelse), del på langs og deretter skjær i skiver.

Vendes i smøret og løken.

Hell over 2-3 dl kremfløte, og kyllingkraften.
Kok ca 5 min.

Ha i:

1 ss red curry paste
2 ss tomatpure
1 ts chili (jeg bruker Minced chili fra glass, så får jeg det ikke på hendene)
1 boks kokosmelk (ca 3 dl)

Kokes opp.

Ha i kyllingen.

Ha i saften fra en lime
riv ingefær, ca stor klinkekule størrelse.

Kok i ca 10-15 min på svak varme. Det skal bare syde.

Når det er 5 min igjen, ha i et beger Creme Fraiche. Juster med chili/hvitløk hvis du synes du trenger det.

Serveres med ris og/eller hvitløksbrød.

---

Den var kjempegod, og vi hadde rester på søndag! Fersk ingefær gjør susen, altså!!!!

God mandag!

2 kommentarer:

  1. Mmmm, den hørtes god ut. Tror jeg må teste den en gang altså :)

    SvarSlett
  2. Takk, dette smakte kjempegodt! Rødvinen vi valgte til passet ikke så bra, noen tips???

    mvh
    M+R

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :