Sider

tirsdag 2. februar 2010

Mer middag, og litt eksperimentering..

Middag “må” man jo liksom ha, og selv om en god middag er god, så blir man jo driiiitlei av å finne på og lage det samme greiene hele tida. Noen ganger blir hjernen helt tom, og middagen blir en kilde til irritasjon mer enn noe annet.

Her en dag fikk jeg så lyst på en skikkelig god burger, men ikke av de gatekjøkkenvariantene. Jeg ville ha en sunn og god burger med masse smak. Da må man først av alt titte inn i kjøleskapet og se hva man har tilgjengelig og ta det derfra.

Først av alt bestemte jeg at jeg ville lage hamburgerbrødene selv. Tittet litt rund ti blogglandia, men laget til slutt min egen deig:

ca 1 liter mel. Jeg brukte 5 dl hvetemel og 5 dl sammalt hvete
0,5 ts salt
en dæsj olje.. jeg brukte raps kanskje 0,5 dl
1 pose tørrgjær
ca 4 dl lunken væske (ca 2 dl melk/ca 2dl vann)
2 ts tørr timian
Sesamfrø til “pynt”

Bland alt sammen og elte godt!
Hev til dobbel str, og kjevle ut en tykk leiv. Jeg brukte en liten glassbolle og laget realtivt store brød.
La dem heve, og pensle med vann og strø over sesamfrøene.

01.02

Burgere ble laget at kjøttdeig, for det var det jeg hadde. Ca 1 kg. Hadde i litt red curry paste, et egg, litt mel og salt. Blandet alt og så stekte jeg det i en middels varm panne. Liker litt store burgere, for da får jeg mer grønt og diverse.
Hadde også en pakke med “jukse” Raita (indisk yoghurtdressing) krydder, og blandet det med matyoghurt. Ellers var det rødløk, purre (jepp, rester fra fiskekakene!) og tomat. Og litt Sweet Chili Sauce Nam, nam..
01.021

Jeg måtte også ha noen oliven ved siden av – mannen i huset synes ikke at oliven og burger har noe med hverandre å gjøre.. han om det ;-)

3 kommentarer:

  1. Jeg MÅ bare få takke for gode middagstips. Jeg har fått fatt i fersk seifilet som skal foredles imorra. Er lenge siden jeg har hatt hjemmelagede fiskekaker. Gleder meg!
    Krykkja.

    SvarSlett
  2. Det er en ære, Krykkja, at jeg kan bidra ;-) jeg som har elendig middagsfantasi..

    Kos deg med fiskekakene - like kos å lage som å spise, vettu!
    Klem til deg!

    SvarSlett
  3. Dette så godt ut! Det bør prøves!
    Takk for gode middagstips!
    Ellen

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :