Sider

torsdag 11. februar 2010

Planleggingsmøte med seg selv – samt annet babbel!

Det er ingen dum idé å ha planleggingsmøter med seg selv. Fordi min hjerne er tåkete og grøtete til tider, så passer jeg på å ha jevnlige planleggingsmøter med meg selv. Som førskolelærer er jeg utdannet i det geniale verktøyet som kalles Didaktikk. Didaktiske planer er derfor et nyttig tiltak for meg, for det definerer:

1) Hva jeg skal gjøre (hvis ikke meg, hvem eller hva som må gjøres) ‘

2) Når det skal gjøres

3) Hvordan det skal utføres

og dersom det er store ting jeg gjør, så følger gjerne

4) Evaluering – jeg LIKER å evaluere!

En didaktisk plan kan inneholde flere punkter, og som førskolelærer i jobb så er jo HVORFOR et viktig punkt. Men når det gjelder huslige sysler, så er ikke ‘hvorfor’ veldig viktig for meg å definere.. ;-)

Nå sitter jeg og planlegger en 3 retters middag. Min kjære har bursdag i mars, og siden det er en søndag hvor familien er fulltallig, så inviterer vi foreldrene våre og lager kalas. For moro så lager vi 3 retter – blir litt stas det. Bør ikke bli verken dyrt eller veldig strevsomt, det viktigste er å gjøre litt stas på en “gammel” mann.. ;-) Hyggelig for ungene også, og vi kan ha høye glass og fine servietter, og dekke et fint bord.

Hovedrett blir nok fisk. Ovnsbakt ørret eller laks, vil jeg tro. Skal finne spennende tilbehør og så en passende forrett og deilig dessert.
Kriterier: rimelig, spennende, enkelt og godt – og så lite energikrevende som overhodet mulig. Hihi.. Det er derfor jeg både begynner tidlig, og lager en plan.

Så nå fremover kan jeg se 4 stjerners middag og Celebert selskap og alle disse matprogrammene med tanke på research… ;-) Hoho..

food-salmon-dinner

Alfa og omega er noe som er sånn at man kan gjøre klart ting på forhånd! Nå fikk jeg forresten lyst til å lage fiskesuppe, det er jo kjempegodt og ungene elsker det. Koke ordentlig kraft, og ha i forskjellig fisk.. nam nam..

Nå fikk jeg litt å tenke på!

I morgen skal vi benytte oss av Kiwis helgetilbud på Pepperbiff. Ved siden av blir det grønnsaker og ovnsstekte poteter med timian og hvitløk. Fredag er ofte kosedagen når vi er alene.

Ble mye mat i dette innlegget. I det nye året har vi lagt om kosten. Mer rene råvarer og mye mer grønt. Vi spiste mye grønt før også, men etter jul har det gått mye i fisk med grønnsaker, og minimalt med ris/pasta/potet. Det går kjempebra. Fisk er kjempegodt, men jeg liker jo best fersk fisk, og det koster. Har allikevel lempet litt på kravene, og så lenge fisken er “ren”, altså ikke med paneringer osv. Fiskekaker er jeg også veldig kresen på, for jeg liker tyggemotstand.

Smoothies har også blitt en favoritt. Min favoritt er blåbær, bringebær og banan, med en dæsj av den magre vaniljeyoghurten man får kjøpt. Nydelig.

4 Berry Smoothy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :