Sider

onsdag 3. november 2010

Hjemmelaget tomatsuppe

I det gufne været på tirsdag måtte jeg bare finne noe kos til middag. Min kjære mann ble sein, som han ofte er i det siste pga ekstremt mye å gjøre på jobben, men han var hjemme til HvalerTv2. Koselig serie, forøvrig.

Middag ble hjemmelaget tomatsuppe. Jeg surfet litt rundt på nettet for å se hva folk har i tomatsuppa si, og så laget jeg min egen.

HJEMMELAGET TOMATSUPPE a la Therese

Hakk 1 stor løk (ev to små) og
2 båter hvitløk, og surr det mykt i litt olje.
Ha over ca 1,5 ss hvetemel, rør rundt og ha i
ca 7 dl vann og
2 terninger hønsebuljong.
Kok opp.

Ha i 2 bokser hermetiske tomater,
litt hakket chili
2 ss tørket basilikum
1 ss sukker
litt salt

La det syde og koke ca 20 min, og hvis du vil ha en fyldig og “smooth” suppe, så gi den en omgang med stavmikseren. Og husk å ha stavmikseren HELT NEDI suppa før du setter den på, ellers har du suppe over hele kjøkkenet…. jeg snakker av erfaring! 

Like før servering hadde jeg ca 0,5 dl fløte i, for jeg hadde en dæsj igjen i kjøleskapet, da ble smaken rund og god, men fremdeles frisk og litt sterk.

Oppi skålene hadde vi kyllingfiletrester fra mandag, og kokt egg, og ved siden av, nybakt grovbrød.

Onsdag hadde vi supperester igjen, og da hadde jeg laget kjøttboller til å ha oppi, og så hvitløksbrød ved siden av. Minst like godt!

PB030008

Godt, sunt, billig og skikkelig kos. Dette kan man servere gjester, altså! Suppa kan lages kvelden før og varmes opp.

PB030007
Kjøttbollene blir gooooode når de får ligge og syde sammen med suppa.. nam nam..

Til dessert, hvis det er en dessertdag, kan man lage bolledeig, og finne frem pepperkakeformer og lage morsomme boller. Har også prøvd dette med brøddeig, og det blir GODE matpakker, altså. Tenk å lage overraskelsesmatpakke til sin kjære der “pitabrødet” er et stort hjerte.. Da får han garantert oppmerksomhet i matpausen Smilefjes som blunker

PA300003

De blir ENDA finere når de er stekt – men jeg fikk jo ikke tatt bilder da.. amatør som jeg er..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :