Sider

torsdag 3. mars 2011

Favorittmiddag!

I går ble familien fulltallig igjen, og jeg ville at vi skulle ha et hyggelig måltid. Sunt, godt og hyggelig.

Det ble hjemmelagede fiskepinner, som er knallgodt! Jeg laget dem av laks, torsk og sei. Siden fisken i fiskedisken ikke så bra ut, foretrakk jeg frossenfisk, og det ble veldig bra.

DSC00057

Fisk, hovedingrediens.

Så dypper man fisken i den “hellige fiskepinnetreenighet” Smilefjes som blunker: mel, egg og strøkavring/griljermel.
Noen lager sitt eget brødrasp, men det gjorde ikke jeg.

DSC00055

Jeg brukte:

Fisk (torsk, laks og sei)
Mel – jeg brukte siktet rugmel, litt sunnere enn hvetemel.
2-3 sammenpiskede egg.
Griljermel, og der hadde jeg i 3 ss garam masala + salt&pepper – ungene liker mat med smak, og det indiske blandingskrydderet er helt nydelig.

Jeg beklager, men jeg er en utrolig dårlig blogger, og fikk ikke tatt bilder av ferdige fiskepinner… pinlig! Men jeg kan love at de var supergode, sprø og smakfulle, og restene gikk til matpakker i dag. Pitabrød med fiskepinnerester og grønnsaker er knallbra lunsj, iflg 9 åringen.

Ved siden av fiskepinnene hadde vi ovnsstekte poteter, råkost (gulrøtter og kål), og litt dip. Jeg laget Hummus, som er laget av kikerter. Utrolig godt, og passer perfekt til fisken. Hadde også varmet et par pitabrød som jeg skar i trekanter, så vi kunne dippe i Hummusen.

Første gangen jeg smakte Hummus var i Libanon  2002. Der er de flinke med kikerter, linser osv. Kjempegodt. Hummus og Tabboleh er dip/salat-favoritter.

Jeg laget Hummus av det jeg hadde, så det ble kikerter, hvitløk, sitronsaft, spisskummin, chili, salt, pepper og olivenolje. Den ble veldig bra, og det var fort gjort å slenge den sammen. Jeg brukte ikke kjøkkenmaskin, men stavmikser, for å mose ertene.

Herlig, herlig.

I dag blir det hjemmelagede kyllingkjøttboller med ris og brokkoli. Hummusrester finnes i kjøleskapet, så vi får sloss om den lille slumpen.. hvis ikke jeg spiser den til lunsj, da Smilefjes som blunker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :