Sider

mandag 28. mars 2011

KatastrofeSushi.. med mer…

I dag tenkte jeg å lage sushi, og skred til verket.

En diger Salma laks ble innkjøpt, 850 gram rent gull, altså. Salma er og blir den beste laksen, så sant man ikke fisker selv.

Jeg innså vel ganske tidlig, allerede før jeg inntok butikken, at jeg først fikk prøve Nigri. Og Sashimi, da, men det har jeg jo laget før.
Til Nigri trenger man ris og diverse. Jeg kjøpte:

Sushi Rice Sushi GingerWasabi Paste

  
og så må man ha sesamfrø (dvs, jeg liker det, da..).. det hadde jeg i skapet

La meg si det sånn; det var ikke ingrediensene det var noe feil med Smilefjes som blunker Og smaken var heller ikke å kimse av… det smakte godt, og min kjære mann skrøt av smaken på risen, hvilket jeg var enig i. Jeg smakte meg litt frem, og kom til at man trenger litt mer riseddik enn det står at man skal ha på rispakken.

Men noe skjedde, og risen hang liksom ikke så bra sammen som jeg hadde håpet. Jeg forstår veldig godt at sushi er et håndverk, altså, det er IKKE lett.

Godt er det, og godt ble det. Så etterhvert skal vi eksperimentere litt mer. Neste steg er å greie å få til risen. Det MÅ gå. Og så kan vi etter det begynne å lage Makis, disse snadderrullene, du vet.

Uansett så var det verdt forsøket. Kjenner at jeg gleder meg til neste gang. Sushi på en mandag er knallbra. Heldigvis har jeg jo mer Salma i kjøleskapet, den holder seg et par dager til. Onsdag kommer ungene, og far i huset skal til Bergen, så da skal jeg briljere litt så 15 åringen og jeg kan spise mer sushi. Han har ikke vært keen på å prøve, men i det siste har han ytret ønske om introduksjon til det Japanske kjøkken.

Jeg tok ikke bilder av sushi’n jeg lagde. Angrer litt.. men hvis du lukker øynene og tenker deg et ovalt fat med sushiris, tynne skiver med salmalaks, en dæsj knallgrønn wasabi, en god haug syltet ingefær (NAM) en liten skål japansk soyasaus…og så ser du for deg kaos.. risen faller sammen, laksen litt på skjeve.. wasabien litt her og der og syltet ingefær.. ja, DA du, da ser du for deg sushien.

Smaken var det ingenting å si på – ingenting. Bare deilig sushismak.

Mer, vil ha mer! Men er mett…

3 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du stakk innom bloggen min,å ekstra hyggelig at du trivdes å la deg til som følger.

    Jeg måtte gjøre det samma her,jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Har selv ME,å kjenner det på kroppen mer eller mindre hver dag.
    Jeg har en egen ME blogg også,vet ikke om du så det. Du er hjertelig velkommen inn dit også.

    SvarSlett
  2. Så flink du er, Har ikke våget meg til å prøve på å lage sushi selv enda. Om det ikke er helt vellykket, utseende hver gang, er jo ikke så farlig. Det viktigste er jo at en våger å prøve, og at det smaker godt. :-))
    jeg ser jeg ikke har vært så flink til å kommentere, men jeg er inne og leser hver gang jeg ser du kommer med innlegg. Det er så moro å komme inn her og lese hos deg.
    Ha en god natt, og en fin tirsdag

    SvarSlett
  3. Såå flink du er da.
    Skal mest sannsynelig smake sushi for første gang til helga...jeg gleder meg :o)))

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen <3 :